onsdag, september 06, 2006

vad driver folk?

Att gå omkring med en mp3-spelare, oavsett om jag bara är ute på en promenad, eller som idag var på väg någonstans, är för mig synonymt med att tänka en massa semidjupa saker. Dagens promenad resulterade i en tanke på vad det är som driver folk framåt. Vad är det som gör att folk håller på, strävar efter något, kämpar för att ta sig till, ja, vad?

Tanken slog mig på väg förbi ekonomikum när jag mötte en sån där solariebränd snubbe med håret bakåt och mesblåa jeans som sitter lite för högt, lite illa, en mörkblå förmodligen larvigt dyr kofta över en blårutig skjorta och seglarjacka. Vad driver honom, vad är hans mål med livet? Kan det verkligen vara samma mål som jag har? Följdfrågan blev naturligtvis vad fan det är som driver mig, och alla andra?

För min egen del kom jag inte på något direkt, kanske enkel överlevnadsinstinkt där jag skaffar mig värderingar att tro på och tillfälliga mål som kärlek, vänskap och spännande situationer, sådant som får vardagen att verka värd. Men något långsiktigt, en vision, av mitt framtida jag eller mina framtida "bedrifter" kom jag inte riktigt på.

Men är det här något alla tänkt på, förmodligen. Har de i sådana fall funnit sig i att inte veta eller har de valt att stänga av frågan? Eller finns det människor som är så lyckliga att de vet var de ska, som vet vad som kommer att ge deras liv mening?

Så där snurrar det runt under tiden Editors snurrar runt på mp3-spelaren och jag på stan. Ganska så existentiella frågor, men fan det är ganska skönt att fundera över sådana saker. Har gjort det mycket sista tiden och trots att ag inte direkt finner några svar så finner jag ett ganska stort lugn i livet för övrigt. När små saker som disk, pengar och vad som händer i helgen sätts i perspektiv till sådana här saker så blir de ganska små. Viktiga men små. Kanske en praktisk filosofikurs skulle sitta på sin plats i vår, eller kanske etik?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du tänker för mycket. allt tänkande kan inte vara bra för dig. haha

ptrk sa...

Nej, det är förmidligen inte bra i längden. Men det är så svårt att låta bli.

Anonym sa...

Ja det är nog sant. det är som en drog man vet att det är dåligt för en men man kan bara inte sluta.....