onsdag, januari 31, 2007

Uppdok

Uppdok är det ställe där studieresultat sparas här i Uppsala. Alla institutioner skickar in de betyg som varje person fått rill detta ställe och sen när du har tillräckligt många poäng så kan du ta ut en examen eller bara skicka med utdraget med ditt cv eller när du söker stipendium eller dylikt.
När något nytt händer så får man ett mail som berättar att något har förändrats i din poängsaming. I morse kom det ett sådant mail till mig som talade om att jag fått godkänt på kursen Den Globala Ekonomin som var en intressant kurs som gick på hippieskolan CEMUS en bit utanför stan. Det var naturligtvis skönt efter denna terminsstart där jag tentat av 30 poäng (1,5 terminers studier) som legat och släpat, skräpat eter mig.
Det betyder också att jag firar 100 poäng. Jag har alltså 2,5 års heltidsstudier bakom mig där jag tagit alla poäng, och inom en vecka förväntar jag mig att tio poäng till trillar in efter succén med nationalekonomitentan tidigare i år. Nu till det mindre roliga. Jag fick runt nyår brev från CSN där dom helt enkelt ville smeta in lite i ansiktet hur mycket studieskuld jag hade. Trots att jag betalat av från den tiden jag pluggade i GBG så ligger det just drygt 107 000 kronor. Eftersom jag har 100/110 poäng så kan vi se att varje poäng kostad mig ungefär 1000 kronor. Värt? Jag vet inte ännu, men jag har svårt att personligen värdera nationalekonomi A till 20000, på grund av de inkompetenta lärarna, tråkiga skolan och vad som faktiskt sitter kvar i huvudet på mig. Inte heller kan jag inte riktigt värdera de ändå ganska kortvariga TP-kunskaper som historian gav mig till ett pris av 40000 kronor.
Men samtidigt, det har för det mesta varit himla roligt. Någon slags kunskapstörst som hela tiden matas med nya ämnen och insikter. Massvis av nya vänner, städer och upplevelser som jag inte skulle vilja vara utan. Och att studera kräver inte direkt de 40 timmar i veckan som det sägs att det ska göra. Det är lite som att jobba deltid med något som för det mesta faktiskt är väldigt intressant. Så i slutändan är det nog värt det, speciellt om jag får ett jobb som jag verkligen trivs med och vill ha efter alla dessa studier.

Inga kommentarer: