onsdag, februari 07, 2007

Barndomens lukt är rengöringsmedel?

Vackert väder, sol som glittrar i snön och inte ett moln så långt ögat kan nå. Efter en intensiv pluggmorgon så skulle kanske en promenad skulle sitta som mjältbrand?

Ett snabbt öga på termometern avslöjar att så verkligen inte är fallet, visst man kan klä sig, men det är onödigt att gå ut när det föreligger livsfara på grund av någonslags köldknäpp. Ok, göra sig i ordning, klippa sig och ta på sig annat än mysbyxor och luvtröja då? Men det är ju så skönt att mysa omkring hemma i kläder som känns som en blandning mellan att vara naken och att vara inbäddad under en filt framför en brasa. Så nej.
Vad återstår då? Vad skulle mamma gjort?
När det är vackert väder ute så städar man, i vart fall om det är vinter och lördag. Så kommer jag ihåg det i alla fall. Så för första gången sedan någon storstädning som jag och mitt ex fick för oss att ha när vi bodde i Eskilstuna så har jag varit delaktig i en sådan städning där allt göres på en gång. Det handlar alltså inte om att dammsuga upp det där som man tydligt sett ligga i hörnet de sista veckorna. Inte heller om att ta fram moppen för att torka av där den där jobbiga killen tappade ett glas rom och cola på festen. Nej, det här var en sådan städning där vi la upp stolarna på bordet, skakade mattor, dammade, torkade golvet och dammsög.
Det blev naturligtvis larvigt rent, men det som framför allt hände var ett det för mig framkallades en nostalgisk känsla av barndomen. När man själv sorterat varenda Heman-gubbe och ställt alla gosedjur i sin rätta ordning på sängen under två timmar och sedan satt sig framför videon med Robin Hood eller Starzinger, så har mamma städat allt. Från golv till tak, torkat, dammsugit och skurat. Och det luktar rent. Det luktar Ajax med citrondoft. Precis så luktar det här nu, så jag tänker leta rätt på den tecknade Robin Hood som var en av de första filmerna jag hade på VHS, och en av de första jag tankade hem när den möjligheten fanns, och fortfarande i mina mysbyxor njuta av den nostalgiska citrondoften. Men först ska här göras kaffe!

1 kommentar:

Wally sa...

vafan? sånt gjorde du aldrig när du bodde här...