onsdag, november 15, 2006

Risk

Jag vann för första gången i mitt liv, vad jag kan minnas i alla fall, ett parti risk. Det tog fyra och en halv timma att göra, men tills slut hade jag tagit över asien och sydamerika vilket var mitt uppdrag, och kunde njuta över att ha piskat Philip och Jocke. Min bror spelade en hel del Risk när vi var små och jag stod för motståndet emellanåt i alla fall. Tyckte aldrig att det var speciellt roligt, mest en massa tärningsslående och samlande av enorma arméer innan något hände. Men igår spelade vi efter dom regler som faktiskt var de officiella och det var mycket roligare. Risk är också ett utmärkt ämne att skriva en c-uppsats i statistik om, det är ganska avgörande hur många arméer man anfaller med varje gång och därmed hur många tärningar man får använda. Att attackera med fler tärningar ökar såklart chansen att vinna, men eftersom försvararen vinner vid jämn utgång så är risken också betydligt mycket större.
En sak som är konstigt är kartan, hur har de motiverat det konstiga utplacerandet av länder, hur kommer det sig att Ryssland inte finns med alls medan Ukraina av alla ställen består av östeuropa och halva Ryssland. Varför går det inte att attackera Japan från Kina, det har ju hänt tidigare? Varför består Sydamerika av bara fyra länder, och varför ges bara två extra förstärkningar till innehavaren av denna kontinent när innehavaren av den norra grannkontinenten får hela fem?
Även om en hel del frågor onekligen uppkommer så är det faktiskt ett roligt spel som jag kommer att försöka mig på igen, det är ju extra kul att vinna!

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis till vinsten. Angående förstärkningarna när man har en hel kontinent tror jag att det beror på två saker.

1 hur många länder som finns på kontinenten. därav mer i nord än i syd.

2 tror också att det beror på hur lätt det är att invardera. om man tar sydamerika så kan man ju bara komma in via antingen nordafrika eller via central amerika (eller vad nu länderna heter). Men nordamerika kan man ta från tre håll island, östra ryssland samt centralamerika.